Senin, 09 Mei 2016

SUBHANAALLAH. MENGHAYATI KEAGUNGGAN PERISTIWA ISRAK MIKRAJ MENDIDIK JIWA MUSLIM KE ARAH KE SEMPURNAAN


 Israk serta Mikraj yaitu dua momen yang sangat besar serta mengagumkan yang dihadapi oleh Nabi Muhammad SAW serta dikira sebagai satu penganugerahan yang tinggi nilainya dari sisi kerohanian. Kedua-dua momen itu yaitu kurnia Allah SWT pada baginda untuk memerlihatkan sinyal keagungan serta kekuasaan-Nya.

Israk bererti perjalanan Nabi SAW dari Masjidilharam di Mekah ke Masjidil Aqsa di Baitul Maqdis di Palestin. Momen ini tercatat didalam Al-Quran, Firman Allah yang punya maksud :

“Maha Suci Allah yang sudah menperjalankan hambaNya (Muhammad) disuatu malam dari Masjid al-Haram (di Mekah) ke Masjid al-Aqsa (di Palestin) yang sudah Kami berkati seputarnya supaya Kami memerlihatkan padanya sebahagian dari sinyal tanda (kekuasaan serta kebesaran) Kami. Sebenarnya Dia yaitu Maha Mendengar lagi Maha Lihat. ” (Surah al-Israa : ayat 1).


 Disamping itu, Mikraj juga mengacu pada perjalanan baginda SAW dari Masjidil Aqsa ke Sidratulmuntaha di langit ketujuh, seperti mana yang digambarkan oleh Al-Quran yang punya maksud :

“Dan sebenarnya (Muhammad) sudah lihat (Jibril berbentuk rupanya yang asal) pada saat yang lain. (iaitu) Sidratul Muntaha. Di dekatnya terdapat syurga rumah (Jannatul Ma’wa). (Muhammad lihat Jibril berbentuk rupanya yang asal) saat Sidratul Muntaha itu diliputi oleh suatu hal yang meliputinya. Penglihatannya (Muhammad) tak berpaling dari pada yang disaksikannya itu serta tak (juga) melampauinya. Sebenarnya dia sudah lihat sebahagian sinyal tanda (kekuasaan) TuhanNya yang terbesar. ” (Surah an-Najm : ayat 13-18).
Dapatkah diambil kesimpulan disini bahawa peristiwa Israk Mikraj yaitu sebagai satu perjalanan kilat Nabi Muhammad SAW saat malam hari diatas kehendak serta keizinan Allah SWT dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa serta lalu naik ke langit hingga ke Sidratul Muntaha bahkan juga menembusi tujuh lapis langit lantas kembali awal mulanya ke Makkah saat malam yang sama.
Satu diantara inti utama dari pada momen Israk serta Mikraj adalah perintah solat yang di terima Nabi SAW di Sidratul Muntaha. Pada awalnya Allah SWT berikan perintah agar kerjakan solat 50 saat satu hari semalam. Ketika berjumpa dengan Nabi Musa AS di langit ke enam, Nabi Muhammad SAW bercerita perintah yang diterimanya dari pada Allah. Lantas
Nabi Musa merekomendasikan supaya baginda kembali menghadap Allah SWT untuk memohon kemudahan,


dengan argumen bahawa umatnya akan tidak mampu melakukan solat 50 saat itu. Dikarenakan baginda sangat sayangkan umatnya, Nabi SAW terima saranan itu. Ia juga kembali menghadap untuk memohon kemudahan. Permintaan itu berulang hingga 9 kali hinggalah Allah SWT mengabulkannya dengan kurangi saat solat jadi cuma 5 kali satu hari semalam.

Manusia mesti sentiasa mengadakan jalinan baik dengan Allah, di saat ditimpa kesulitan mahupun di saat memperoleh kesenangan. Diluar itu, manusia sebagai hamba Allah mesti menjauhi perkara mungkar serta maksiat. Terkecuali dari pada itu, semasa Israk Mikraj, baginda diperlihatkan beragam bentuk penyeksaan dahsyat yang tengah dihadapi oleh beragam golongan sebagai akibat dari pada semua jenis bentuk kejahatan yang pernah mereka kerjakan.

Sebagai kesimpulannya, Israk Mikraj adalah mukjizat yg tidak diberikan pada nabi-nabi yang lain. Juiceteru, Pelbagai pengajaran bernilai yang terdapat di dalamnya sebaiknya direnung serta dihayati agar ianya bisa menolong memberi nilai lebih dalam kehidupan, baik dalam usaha tingkatkan ketakwaan serta prestasi beribadah pada Allah mahupun untuk penambahan ilmu dan pengetahuan, terlebih dalam hadapi cabaran globalisasi saat saat ini. Kalau momen dalam Israk serta Mikraj ini dipelajari serta dihayati betul-betul peluang manusia dapat menghindarkan dianya dari pada lakukan berbagai-bagai kejahatan.

Momen Israk serta Mikraj ini dapat adalah ujian serta mukjizat yang menunjukkan kekuasaan Allah SWT. Allah sudah tunjukkan bukti-bukti kekuasaan serta kebesaran-Nya pada Baginda. Sebagai agenda paling utama sempena momen ini yaitu perintah harus menunaikan solat lima saat satu hari semalam, terutama untuk peribadi baginda mahupun untuk umatnya dengan saat yang sudah diputuskan. Juiceteru, ini bisa diliat bahawa begitu utamanya beribadah solat didalam kehidupan seorang Muslim.

Menjadikan pengajaran serta iktibar dari momen Isra’ serta Mikraj sebagai langkah untuk bersihkan dan membuat sahsiah diri kita dengan kembali pada jalan Allah serta meninggalkan perbuatan keji serta percuma. Kita sebagai hamba Allah, pekerjaan kita bukanlah sahaja memperingati momen Israk Mikraj ini jadi kita sebaiknya mempraktikkan berdasar pada pengajaran dari pada momen Israk Mikraj ini untuk memperoleh keredhaan dari pada Allah SWT.


sumber:http://www.kabarinformasi.com/2016/05/subhanaallah-menghayati-keagunggan.html

Tidak ada komentar: